اقسام سرک ها نظربه موقعیت و هدف ان:


این نوع سرک ها به چهارکتگوری ذیل تقسیم گردیده اند
  1. سرک های ملی National highway.
  2. سرکهای ایالتی State highway .
  3. سرک های ولسوالی ها District Roads.
  4. سرک های قریه جات Village Roads.

1-      سرک های ملی : عبارت از سرک های اند که یک مملکت را طولاوعرضا با پایتخت وصل می نماید و یا مملکت راباممالک همجواروصل می نماید این سرک ها دارای چندین خطوط رفت و امد می باشدوخطوط ان دارای عرض 8 متر می باشد و شانه های ان دارای عرض 2 متر می باشد.
دراین نوع سرک ها همیشه موضوع فنی ترافیکی حتی تزینان نیز مراعات می شود. درفرش روی این نوع سرک ها ازمواد بهتر و با کیفیت تراستفاده می شود.فرش روی سرک هاازنظردیزاین تابع مواد ساختمانی و حجم پیش بینی شده ترافیک می باشد .

2-      سرک های ایالتی: عبارت از سرک های اند که شهر های بزرگ را باهم وصل می نمایدویا شهر های بزرگ را با  سرک های ملی وصل می نماید دراین نوع سرک ها مانند سرک های ملی تما قوانین و مقررات انجنیری و ترافیکی مراعات می شودواکثرا دولینه بوده وعرض ان 12متر می باشد.

3-      سرک  های ولسوالی: عبارت ازسرکها ی است که شهر های کوچک را بایکدیگر و شهرای کوچک را شهرهای بزرگتروصل می نماید این نوع سرک ها ازنگاه ساختمان ودیزاین بعدازسرک های ملی و ایالتی بوده ومراقبتش از طریق شاروالی های منطقه صورت می گیرد این نوع سرک ها به دوکتگوری فرعی تقسیم می شود.

a-      سرک های اساسی ولایتی MajorDistrict Roads  :  عبارت ازسرک های ان که تقریبا شکل و نوعیت ساختمان ان مشابه به سرکهای ایالتی بود ه عرض ان 9 متر می باشد و درصورت که این نوع سرک ها از مناطق کوهستانی عبورنمایدعرض ان 4.75 متر می باشد.

b-      سرکهای فرعی ولایتی : عبارت از همان سرک های اند که ازنگا ساختمان و شکل ظاهری بعد ازسرک های ایالتی می باشد وعرض ان درصورت یک لینه 7.5 مترو درصورت دولینه 9 متر می باشد ودرصورت که این نوع سرک ها ازکوه عبور نماید عرض ان 4.75 متر می باشد.

4-      سرک های قریه جات عبارت از سرک های اند که قریه جات را باهم وصل می نمایدودارای یک لین می باشد که عرض ان 7.5 متربوده ودرصورت که ازمناطق کوهستانی عبور نماید عرض ان 4 متر می باشد، نوعیت ساختمان این نوع سرک ها تابع اقتصاد مملکت بود و حفظ و مراقبت ان مربوط شاروالی های منطقه و اکثراجغل فرش می باشد .