عوامل موثر در طرح دیزاین ساختمان فرش سرک:
Effective factors in design of road surface

عوامل موثردر طرح ودیزاین فرش سرک های جدیدویا بازسازی کامل سرک  های موجود قرار ذیل است:

a- عمر ساختمان فرش سرک:
Road surface construction life
عمرفرش شامل عمر طرح ودیزاین سرک وعمربهره برداری است.

b-  عمر طرح ودیزاین سرک:
Road design life
دوره یا مدت زمانی است که فرش برای آن  طرح ودیزاین میشود.طرح واجرای مرحله ای فرش ،اغلب ازلحاظ اقتصادی،مقرون به صرفه است.مطلوب ترآنست که عمر طرح ودیزاین به گونه ای انتخاب شودکه حداقل شامل یک روکش باشد،درچنین موردهایی با درنظرگرفتن مصرف های حفظ ومراقبت  دردوران بهره برداری ومصرف های روکش بعدی یکی ازدوروش مرحله ای یا "یک جا" انتخاب می گردد.عمر طرح ودیزاین برای سرک  های محتلف درجدول 1-9 نشان داده شده است.
جدول 1-9 عمر طرح ودیزاین سرک  های مختلف

نوع سرک
عمرسرکهای طرح و دیزاین شده (سال)
سرک  های شهری با ترافیک زیاد
25-20
سرک  های فرش اسفلتی با ترافیک کم
25-15
سرک  های جغلی
20-10


c- عمر بهره برداری:
Using life
عمریا دوره بهره برداری،مدت زمانی است که فرش اولیه بدون نیازبه روکش با کیفیت قابل قبول دوام آورد. زمان بین دوروکش رانیزعمربهره برداری مینامند.درواقع این دوره شامل مدت زمانی است که فرش ازسطح خدمت دهی اولیه (Pi) به سطح خدمت نهایی (Pt)برسد.عمر طرح ودیزاین براساس تجربه های دیزاینر و سیاست های مسئول تعیین میشود وتابع نحوه وسیستم نگهداری  وحفظ ومراقبت سرک  است.

d- ترافیک:
Traffic
برای  طرح ودیزاین یک سرک، انواع موتر تعداد آن، وزن واکسل های وسایل نقلیه ای که دردوره  طرح ودیزاین ازسرک  عبورمیکند،برآوردمیگردد  طرح ودیزاین براساس برآوردتعدادکل اکسل منفرد 2/8 تنی معادله درخط طرح وبرای عمرطراحی،انجام میشود.چگونگی تبدیل ترافیک مخلوط به اکسل منفرد 2/8تنی معادل و در نهایت محاسبه تعداد کل اکسل منفرد،  درفصل قبلی شرح داده شده.

 www/facebook.com/Engineeringinfo4u
e- ضریب اطمینان:
Insurance coefficient
جهت اطمینان ازدوام فرش درطول عمر طرح ودیزاین وجبران تغییرات احتمالی درتعداد ترافیک  پیش بینی شده و عملکرد فرش، ضریب اطمینان ر ادر محاسبات منظور میکنند. مقادیر ضریب اطمینان و انحراف معیارعمومی برای سرک  های مختلف درجدول 2-9 نشان داده شده است.


ضریب اطمینان وانحراف معیارعمومی برای سرک  ها
نوع سرک
ضریب اطمینان
انحراف معیارعمومی
Regional high way  سرک های شاهراها
95-80
841/0- تا 645/1-
سرکهای اصلی    (National )high way
95-75
674/0- تا 645/1-
سرکهای فرعی درجه1Pravencal road
90-70
524/0- تا 282/1-
سرکهای فرعی درجه 2District road
80-50
0 تا 841/0-

 https://CEngineeringInfo.blogspot.com

برای یک ضریب معیین، قابلیت اطمینان تابعی از پراگندگی وانحراف معیار مختلط مربوط به پیش بینی رفت وآمد وعملکردمی باشد.انتخاب صحیح ضریب اطمینان وانحراف معیار مختلط(So) جبران کننده کلیه تغییرات احتمالی دراداره های موردنیاز برای  طرح ودیزاین است.
دراین جا ،برای کیله سرک  های اصلی وشهراها  کاربردضریب اطمینان 95 فیصدی وبرای انحراف معیارمختلط، اندازه  35/0 درنظرگرفته شود.