تعریف: کانال عبارت از مجرای مصنوعی میباشد که
از کانکریت، سنگ ، ویا خاک جهت مقاصد آبیاری،تولید انرژی برق ویا کشتی رانی اعمار
مگردد.
بعضاً ممکن است که یک کانال بزرگ برای
مقاصد بیشتر اعمار گردد.
در طرح و اعمار کانال ها نکات ذیل باید
در نظر گرفته شود.
·
ظرفیت کانال مطابق به اهداف پروژه باشد.
·
کانال از محل مناسب دریا و یا مخزن جدا
گردد تا مشکلات هایدرالیکی بوجود نیاید.
·
کانال در خط السیر مناسب و میلان مطلوب
احداث گردد.
·
کوشش شود تا کانال از مواد محلی اعمار
گردد.
·
آب در کانال ها باید سرعت مناسب داشته
باشد تا از ترسبات و شستشو جلوگیری شود.
·
آب کانال باید از مواد مضره پاک باشد تا
باعث تخریب کانال و یا سیستم برق نشود.
صنف بندی کانال ها:
کانال ها به صورت عموم به دو دسته تقسیم
بندی میشوند.
1.
کانال های دایمی: Permanent Channels
2.
کانال های مؤقتی: Temporary Channels
کانال های دایمی:
این کانال ها منبع دایمی آب داشته و به شکل پخته
و اساسی اعمار میگردد. کانال ها دایمی در مسیر خود ممکن ساختمانهای هایدرالیکی
کنترولی داشته باشد.
کانال های مؤقتی:
منبع
دایمی آب نداشته صرف در مواقع سیلابی آب در آن جریان مینماید و به شکل ابتدایی اعمار گردیده و ساختمانهای کنترولی ندارد.
قابل یاد آوری است که از کانال های دایمی
و مؤقتی ممکن است کانال های شاخه یی نیزجدا گردند.
احداث و دیزاین دقیق یک کانال ضرورت به
سروی دقیق دارد که باید در دسترس باشد و کانال ها دارای مقاطع مختلف مانند مستطیلی
، ذوذنقه یی ، پارابولیک ، بیضوی ، مثلثی و غیره میباشند.
انتخاب مقطع کانال :
انتخاب مقطع کانال مربوط به مقدار دسچارج
و اراضی است که کانال در آن احداث میگردد ولی باید متوجه بود که برای دسچارج مطلوب
کدام مقطع اقتصادی ترین مقطع است.
دریافت میلان کانال:
جهت دریافت میلان کانا ل باید پروفایل
ساحه ، نقاط سروی شده و طول کانا ل مورد نظر را داشته باشیم و بعداً برای دریافت
میـــــلان از فرمول ذیل استفاده مینمایم.
فرمول فوق از ماننگ بوده و جهت دریافت میلان طولی کانال از
آن استفاده میشود.
S- میلان
n- ضریب ما ننگ
V- سرعت
R- شعاع هایدرالیکی
باید یاد آور گردید که برای دریافت میلان کانا ل
ها از طریقه ذیل نیــــز استفـــــــــاده میگــــــــــــــــــــــردد.
Post a Comment
Post a Comment